Az Assetto Corsa Competizione (továbbiakban: ACC) a SRO Motorsport Group gondozásában működö GT sorozatokat viszi át a virtuális világba. Ebben az esetben a köznyelvben elterjedt Blancpain GT3 sorozatról beszélünk. Igaz, a játék megjelenését követően a v1.2.3-as verzióig a "The official Blancpain GT Series Game" nevet viselte, majd a v1.3.0-tól a "The official GT World Challenge Game" néven fut tovább.
A háttérben a csere amiatt lehetett szükséges, mert a játék felhasználhatóságát idővel bővíteni fogják. 2020. elején kiadtak hozzá egy DLC-t, amiben még 4 plusz pálya jött az alapjátékban lévő 11 mellé, így már kompatibilis lett az Intercontinetal GT Challenge-el.
A továbbiakban várható bővítések:
- 2020. nyarán jön egy GT4 Pack (10 féle GT4-es autó, a hozzájuk tartozó festésekkel)
- 2020. utolsó negyedévére várhatóan kapunk hozzá egy British Pack-ot is, amiben lesz 3 ikonikus pálya is a British GT sorozatból.

Viszont, ami számunkra inkább a fontos, hogy tisztában legyen mindenki az ACC játékkal, mert sok mindenben különbözik az eddig megszokott PC-s szimulátoros játékoktól. Főleg azoktól, amiket itt nálunk a ligában az elmúlt években használtunk (rFactor1, rFactor2, Assetto Corsa).

Mivel általában Ti már játszottatok verseny szimulátorokkal, így ez a leírás (és maga a játék elkezdése is) inkább tűnik valami dedós valaminek, így némelyik pontjánál nem tudom esetleges cinikus megjegyzések nélkül megírni ezt a leírást. Egyébként ez a leírás angolul és bővebben már meg van, csak azt próbáltam tömörebben és lényegre törően megfogalmazni itt.
Egy a lényeg, hogy a KUNOS Simulazioni elképzelése alapján, aki megvette a játékot, életében most vezet először számítógépen versenyautót. És az a célja, hogy ennek a játéknak a segítségével legyen szinte mindenkiből az idő haladtával PRO kategóriás tapasztalt, Online autóversenyző.

rating system

A fenti képen megpróbáltam lényegre törően lefordítani magyarra az eredetileg angolul írt kifejezéseket.
Ez maga a játék fő komponense. Lényegében a játék felépítése arról szól, hogy megveszed a játékot, belépsz a menübe, mint aki eddig még sosem játszott komolyabb autós játékkal és megtanít a versenyzésre.
A fehér hatszögekben lévő két betűből álló rövidítések kísérnek végig a játékban. Ezekhez párosul egy érték is majd az idők folyamán. Csúnyán mondva "Level XP" növelésről is szól a történet.
Konkrétan a ligázást tekintve ennek csak a legelején van nagyobb jelentősége.
Menjünk végig, hogy mik ezek konkrétabban. A bal alsó sarokból indulva megyünk körbe:

TR - (Online/Offline fejleszthető) Tanuld be a pályát. Először az adott pálya ideális ívét (a kanyaroknál mik a határpontok. A legszélesebb és a legszűkebb pontjai). Ha ez meg van, akkor próbálj minél pontosabban és egymás után megcsinálni 3 olyan kört, amiben nincs hiba. Nem mész le csak legfeljebb 2 kerékkel a pályáról és nem is mész azért lassan se bizonyos íveken. Ezeket a játék jobb fent írja is. Minél zöldebbek a négyzetek, annál jobban vetted az adott szakaszát a pályának.

CN - (Online/Offline fejleszthető) Ha a TR szakaszt sikeresen vetted, akkor a játékban újabb feladatokat kapsz, szintén a jobb felső sarokban jelezve. Nagyjából a lényeg ugyanaz, csak itt már 10 olyan kört kell teljesíteni, amiben nincs hiba. Azaz, stabilan tudsz körözni a pályán, kirívó hibák nélkül.

CC - (Online/Offline fejleszthető) Az autó biztonságos kezelése. Itt értsd azt, hogy ne agresszíven vezess, hanem gyorsan, de betartva a határokat.

Az előbb említett három kritériumnak a lényege az, hogy szokd meg az autót, az adott versenypályát és találd meg azt a stílust, amivel gyors és stabil vezetést tudsz nyújtani. Végülis, ez eddig ugyanaz, mint amit általában versenyzéskor csinálunk, nem igaz?

PC - Van a játékban egy külön menüpont, ahol különleges eseményeken lehet részt venni és a feladatokat teljesítve ennek az értéke idővel növekszik. Ez egy Offline szakasz különböző dolgoknak kell itt is megfelelni, amiket az adott eseménynél olvashatsz a játék menüjében.

És elérkeztünk ahhoz a részhez, ami számunkra már inkább a lényeges:

SA - (Online/Offline fejleszthető) Biztonsági besorolás, avagy a versenyzők kategorizálása. Ez az érték minden olyan esetben növekszik, ha javítasz a köridőn, ha versenyen harcolsz a pozíciódért más(ok) ellen vagy mást sikeresen magad mögé utasítasz verseny szituációban.

RC - (Online/Offline fejleszthető) Ez az érték abban az esetben növekszik, ha magasabb kvalitású ellenfelet győzől le vagy előzöl meg és a megszerzett pozíciót meg is tudod tartani az esemény végéig. Például a Te besorolásod AM, de megelőzöl egy olyan versenyzőt, aki már például SILVER kategóriás.

CP - Ez az érték csak akkor növekszik, amikor Multiplayer eseményen veszel részt.

MEDÁLOK - Ez egy kifejezetten Offline rész a játékban. A készítőknek az volt a célja, hogy ne a Multiplayer szervereken csináld meg a TR, CN, CC pontokban leírt dolgokat, hanem a Single Player módban kezdj neki a játéknak. Szóval, aki így indul neki az egésznek, az a fenti három tulajdonságon felül szerezhet 3 medált is. De mondhatni úgyis, hogy érdemes az Offline részét is a játéknak használni, hogy a 3 medál mindenképpen meglegyen.

A játékban megtalálható a FIA rangsorolási rendszere.
AM - Bronz
PRO-AM - Ezüst
PRO - Arany
PRO - Platina
A PRO fokozatnak két ága is van. Ezekbe a kategóriákba a játék sorol be az eddig összegyűjtött tapasztalati pontok alapján. Mindenki az AM szinten kezd. Szóval, hiába választasz olyan autót, aminek a gyári festésén a PRO felirat látható, amint elkezded használni, egyből átvált a Te képességi szintednek megfelelőre, amikor a pályára belépsz.
A magasabb kategóriába való lépést úgy vettem ki a külföldi leírásokból, hogy akkor éred el, hogy ha a fent említett képesítési tételek mindegyike eléri a 99 pontot.
Ezt a minősítő rendszert egyébként a Steam ID-hoz köti a játék.
Viszont! Az interneten nem találtam semmilyen konkrétumot arra nézve, hogy ez alatt mit ért.
A Steam ID egy kényes dolog, mert hogy ha a Steam account-ban bármi módosítás történik (pl.: profilnév módosítás, PC újra telepítés, stb...), akkor a Steam egy új GUID azonosítót generál. Így fennáll annak az esélye, hogy a játék újratelepítésekor elvész minden.) A Steam GUID az az azonosítószám, amit autóválasztáskor használunk ahhoz, hogy egy bizonyos autót akarsz használni, akkor ezt kell az autólista fájlban a felhasználói neveddel együtt a liga adminnak az adott autó adatbázisába beilleszteni.

Multiplayer, azaz a játék lényege:
Ahogy már azt fent, a bevezetőben említettem, a játék a Blancpain GT sorozat hivatalos eSport játékaként indult és az eddig elolvasottak alapján gondolom már körvonalazódott a kép is, hogy a két fontos dologra összpontosít.
Az egyik, hogy online versenyzőt neveljen minden felhasználóból, aminek folytán a megszerzett tudást más online felhasználók ellen tudja alkalmazni vagy kamatoztatni.
Erre négy variáció is a rendelkezésre áll.
Az első opció, amivel a Multiplayer részbe belépve találkozhatsz, az a KUNOS Simulazioni által üzemeltetett szerverekre vonatkozik. Itt a saját tapasztalati szintednek megfelelő online játékosokkal sorol össze a rendszer. Időmérő edzés és rövidtávú futamok vannak. Ez a tapasztalat szerzésre, mondhatni névtelenül alkalmas.
A második választási lehetőség szintén a KUNOS Simulazioni-hoz köthető, de itt már bizonyos kritériumoknak meg kell felelni.
A TR rövidítésű képességi besorolásnak 99-es szintűnek kell lenni és a SA nevű biztonsági besorolásodnak legalább 70 ponttal kell rendelkeznie. Itt már magasabb kvalitású versenyzők ellen lehet pályára lépni. Azt konkrétan nem tudom még, hogy ez összefügésben áll-e az esetleges hivatalos SRO-eSport bajnokság selejtező rendszerével, de majd utánajárok.
A harmadik és a negyedik változata az Online versenyzésnek a szimulátoros ligákhoz köthető opciók.
Az egyik fajtánál a szerverek nyíltak, azaz a szerverlistában megtalálható, lakattal le nem zárt szerverek tartoznak ide. Általában 10 férőhelyes a legtöbbje, mert a rendszer jelszó nélkül ennyit enged. A miértre a válasz annyi, hogy nem szeretnék, hogy a sok kezdő játékos nagy létszámban vegyen részt egy szerveren, ahol vannak, akik komolyabb szinten róják a köröket, ellenben azokkal, akik elviccelik az Online felület adta lehetőséget.
Végül vannak a lakattal ellátott szerverek, amik zárt liga szerverek és itt már a jelszón kívűl vannak más kritériumok is.
S itt érkeztünk el oda, ami miatt ez a leírás ennyire hosszúra sikerült, hogy megértsd a játéknak a működési elvét a mi oldalunkról is, azaz egy szimulátor liga szempontjából.
Három dologgal tud egy liga korlátozni csatlakozási lehetőséget:
Jelszó;
Medál;
SA besorolási szint.
Menjünk végig ezeken:
Jelszó ez alapvető szokott lenni, így erre a szerverre csak azok tudnak csatlakozni, akik az adott ligánál leadták a jelentkezésüket és a szerver admin megadta nekik a jelszót.
A medálnak emiatt fontos az értéke, mert sok liga ennek a meglétét is beteszi a csatlakozási kritériumok közé. Általában a 3 medál megléte szokott lenni a limit.
A SA besorolási rendszer adja azt a kritériumot a játékban, amivel tudod bizonyítani, hogy komolyan gondolod ezt az egészet, mert már sok játék időt beleraktál az ACC-be.
Általában 50-70 SA érték szokott lenni a minimum csatlakozási kritérium.

A szerver kezelők részéről van eldöntve, hogy ebből a háromból melyiket és milyen mértékben használja.
Lehet azt a verziót, hogy csak jelszó van, így az összes ligának szánt férőhely elérhető. De nincs megszabva, hogy milyen tudásszinttel kell rendelkezni a csatlakozáshoz.
Vannak szerverek, ahol nincs jelszó, de a medál és/vagy a SA szint van beállítva valamilyen értékre. Ebben az esetben nem a mindenki számára elérhető 10 férőhely, hanem valamivel több érhető el. Pl.: 3 medál + 10 SA értéknél már a rendszer 15 férőhelyet biztosít, de továbbra is jelszó nélküli csatlakozáshoz.
Ez azoknak lehet fontosabb, akik nem a KUNOS Simulazioni vagy ligák által szervezett bajnokságokban akarnak részt venni, hanem csak szimplán, másokkal körözni a pályán vagy a szerveren beállított eseménysorozaton végigmenni (Teszt, időmérő, Funrace), tét nélkül.

Mindenkinek kellemes időtöltést kívánok és élményekben gazdag körözéseket! A grafika nagyon adja magát ehhez, a tudásszintet pedig mindenki maga kell, hogy összerakja!

Szerző: Szantai80